Inteligentní investor

Investice, peníze, podnikání vše na jednom místě.


Zapsal krystof | 22/11/2011 | 1 Komentář

Většina lidí by ráda podnikala, byla svým vlastním pánem, neměla nikoho nad sebou, apod. a často slyším tu samou výmluvu. Chci podnikat, ale nemám podnikatelský nápad, nevím na co se zaměřit, v čem vydělávat peníze. Pro většinu je klíčové nalézt díru na trhu, vhodný trh a milion dalších „důležitých“ věcí a celé jejich podnikání je o přemýšlení o podnikání, místo dělání podnikání…

Pokud si někdo náhodou myslí, že nějakou díru na trhu našel, je to plán super tajný, vše má promyšlené do detailů a nikomu nic neříká, protože by to mohl zkopírovat, převzít mu nápad a co nejhůře vydělávat více než ten, co ten skvělý podnikatelský nápad vymyslel…

Co mi v poslední době přišlo hodně úsměvné, je jeden ze soutěžních záměru v soutěži podnikatelských nápadů, který jsem hodnotil.  Autor  projektu žádal investora o peníze, z níž se měly mimo jiné pokrýt náklady na odstupujícího společníka, který byl otcem podnikatelského nápadu. Nic ještě nevytvořili, neví, zda li bude služba na trhu úspěšná či ne, ale odstupujícího společníka už vyplácí, vždyť přeci za pár let bude mít ten podíl mnohem větší hodnotu, podívejte se třeba na Page a Brina a jejich Google…

A teď jak z toho ven?

Jaký je správný podnikatelský nápad?

Co by měl splňovat?

  • Podnikatelský nápad Vám v prvé řadě musí sedět na tělo, stejně jako košile na míru. Nejde to hned, chvíli to trvá, chce to zkoušet a poznávat především sám sebe, co chcete a co naopak ne. Jasně že jsou věci v podnikání, které je třeba dělat, přestože je to nuda, ale to není jádro podnikání a čas strávený touto činností je minimální (papírování, administrativa, apod.).
  • Mnohem snadnější je začít podnikat v něčem, k čemuž máte „vztah“, co vás baví a čemu rozumíte, ideálně když tím trávíte Váš volný čas a naleznete vhodný způsob, jak tento koníček zpeněžit.
  • Díry na trhu prakticky neexistují, alespoň ne takhle jak si je lidé představují, že budou mít skvělý podnikatelská nápad, něco málo udělají a bude to zlatý důl. Díru na trhu by chtěl každý, ale je to prakticky nemožné.
  • Není třeba mít super inovativní podnikatelský nápad, stačí naprosto průměrný, za kterým si budete stát. Stačí i malinká výhoda na Vaší straně oproti konkurenci, abyste uspěli. Nesnažte se konkurovat cenou, ale především nabízenými službami.
  • Žije li někdo ve světě, kde je podnikatelský nápad základem podnikání, tak je to pouhá iluze a je třeba se ji zbavit. Podnikatelský nápad je 1% úspěchu v podnikání, rozhodují naprosto jiné vlastnosti, jako je Vaše povaha, přizpůsobení a pochopení trhu a tržních mechanismů, apod.
  • Neustálým dolaďováním Vašeho podnikatelského nápadu nezbohatnete. Peníze přijdou soustředěnou prací na správném místě, tedy focus na vydělávání peněz, ne „pipláním“ podnikatelského nápadu.

Na závěr přikládám dvě myšlenky citáty, díky kterým jsem se přestal točit v kruhu a šel přímo k mým cílům:

 „Je více méně jedno jak se rozhodnete, důležité je neotálet v rozhodnutí.  Špatné rozhodnutí můžete vždy změnit.“ Reinhold Messner

„Připrav se, pal, miř!“ Sežeň co nejvíce informací  v co nejkratším čase, dej věci do pohybu a případné korekce proveď cestou. T.Harv Eker